Kettlebell Träning

Träning med Kettlebells

Även fast träningsformen anses vara ny för många är sanning den att kettlebells ändå har funnits i över 100 år. Men det verkar som att det är nu kettlebells får sitt stora genombrott. Mycket tack vare att träningsformen är tidseffektiv, funktionell och kräver väldigt lite utrymme.

Denna hemlighet har dock Östeuropa vetat länge!

Ryska styrkelyftare använde kettlebells redan under 1800-talet för att bygga muskler, styrka, flexibilitet, och uthållighet.

Vad är Kettlebells?

Kettlebellträning är något som har blivit mer och mer populärt över de senaste åren. Genom att utföra olika övningar med kettlebells stärker man kroppens muskler och förbättrar sin kondition och syreupptagningsförmåga.

Kommer från Ryssland

Kettlebells kommer ursprungligen från Ryssland, och har under lång tid varit ett träningsredskap för alla som velat bli starkare. Det verkar dock vara så att de från början inte var tänkta som träningsredskap, utan faktiskt var en motvikt som användes i jordbruket för att väga varor.

Enligt ryktet blev det senare populärt bland bönderna att börja tävla mot varandra om vem som var starkast genom att lyfta dessa kettlebells på olika vis för att se vem som orkade göra flest repetitioner.

Idag är kettlebells både en populär tävling- och träningsform. Tävlingsformen kallas för Girevik Sports (Girya = kettlebell på ryska) och är som störst i Ryssland, även om det är på frammarsch i Sverige också.

Det börjar även dyka upp flera andra tävlingsformer där kettlebells ingår, till exempel i Tactical Strength Challenge eller CrossFit.

Det är dock träningsformen som är mest utbredd och framförallt i Sverige. En stor ambassadör för kettlebellträningen är organisationen RKC, Russian Kettlebell Challenge, som arbetar för att främja en god hälsa och håller kurser och säljer material relaterat till kettlebells.

Vanligt med kettlebells

Kettlebells börjar dessutom bli vanligare på gym runt om i Sverige, och kunskapsnivån håller så sakta på att ökas. Kettlebellträning kan vara ganska komplicerat ifall man inte vet hur man ska göra, och det kan därför vara bra att se till att lära sig övningarna ordentligt.

Kettlebells av järn

Kettlebells består vanligtvis av gjutjärn, även om nyare varianter av någon anledning ska tillverkas i plast. Klassiska vikter är 8, 12, 16, 24, och 32 kg, och det är även dessa vikter de flesta tävlingar sker med.

Numer börjar fler och fler olika vikter tillverkas och säljas, för att bättre anpassas till olika individers styrkor.

Teknik med kettlebells

Ifall du är intresserad av kettlebellträning rekommenderar jag att du letar efter lite instruktionsfilmer på Youtube, och försöker läsa dig till en bra teknik. Ifall du vill hitta en grundläggande guide kan du till exempel läsa här om klassiska övningar för kettlebell.

Effektiv träning med Kettlebells

Nu för tiden letar människor ständigt efter nya vägar att göra träningen mer effektiv både vad gäller resultat och tid. Och i kettlebells har du lösningen!

Du behöver inte längre köra till gymmet, hitta en parkeringsplats och hoppas att styrke och konditionsmaskinerna är lediga i hopp om att få en effektiv träning.

Träna kettlebells kan du göra överallt, till och med hemma i vardagsrummet eller ute på gräsmattan, och det krävs ingen större yta för att kunna genomföra övningarna.

Enkel träning

Du kan till och med bli färdig med träningen på samma tid det tar för dig att köra till gymmet och hitta en parkeringsplats. För att inte tala om pengarna du sparar in på bensin, gymkort och annat som man brukar slösa när man är på gymmet (tex: proteinbars och shakes).

Beroende på vilken tyngd och kvalitet så kan en kettlebell kosta allt från 200-1200 kr. Men du kan lätt hitta dig en 16 kilos för 500-lappen med riktigt bra kvalitet. Vilket oftast är kostnaden för en månads gym-medlemskap.

Vilken tyngd på kulan man väljer är ju helt individuell men män brukar ligga på 12 kg och uppåt medan kvinnor brukar ligga på ca. 8-12 kg.

Varför bör du träna Kettlebells?

Ett bra kettlebells program kan se till att du tränar styrke, uthållighet, balans och koordination i ett. Men detta är bara ett fåtal av alla fördelarna med detta redskap.

Detta är vad kettlebell träning kan göra för dig:

Du kan göra träningarna kortare och mer intensiva och fortfarande få bra resultat. Endast 20-30 min träning brukar räcka för att få sig en ordentlig genomkörare.

Du kan kombinera dina träningspass med kondition, styrka och flexibilitets träning.

Ett perfekt redskap för uthållighet och fettförbränningsträning då många övningar involverar flera muskelgrupper samtidig.

Du stärker lederna i kroppen och förbättrar balansen.

Du sparar pengar! Kettlebells är billigare än många andra träningsredskap. Du kan få en kula för mindre än kostnaden av en månads gym-medlemskap.

Funktionell styrka med kettlebells

Du får bättre funktionell styrka, med andra ord, du blir starkare i vardagliga rörelser och inte enbart i vissa specifika muskler.

Kettlebell träning går att anpassa till unga, gamla, kvinnor och män.

Som du ser här ovan så är Kettlebells och träning med dessa absolut en bra och effektiv träningsform när du skall bygga muskler, stärka kroppen och få en bättre hälsa!